Workshopok a JELEN/LÉT Fesztiválon!

A JELEN/LÉT Fesztiválon a nézők évről-évre szerb, bolgár, horvát, cigány, görög, örmény, szlovák és német előadásokat láthatnak, nagyrészt anyanyelven, magyar felirattal. Idén 2023-ban, workshopok is színesítették a palettát!

SZÍNÉSZIIMPROVIZÁCIÓ

Előadó: Predrag Vuković – Pedjolino

„Egy ember mozdulatlanul áll a színpadon, és magára vonja a figyelmünket. A másiknak nem sikerül ugyanez. Nekem csak ez a különbség számít. Mi ez a különbség? Mit jelent kémiailag, pszichikailag, fizikailag? A sztár kézjegyét? Egyéniséget? Nem. Ez így túl egyszerű lenne. Nem ez a válasz. Nem tudom, mi a válasz. De azt tudom, hogy itt, az előbbi kérdésre adott válaszban találhatjuk meg egész művészetünk kiindulópontját.”
Peter Brook

Predrag Vuković – Pedjolino drámapedagógus, tévés műsorszerkesztő, újságíró, színházi bohóc, gyermeksztár, „mókamiki”. A „Nova osećajnost” színházban dolgozott Borka Pavićević mellett, ahol részt vett híres rendezők workshopjain a Bitef alatt. A hollandiai Dzang Edwards színiakadémián végezte tanulmányait. A szerb legenda Ljuba Tadić mellett dolgozott a Magaza Színházban, azon kívül Ljubiša Ristić Shakespeare fesztiváljának egyik megálmodója volt. Hollandiában Peter Brook tartott rendszeresen workshopokat az akadémia diákjai számára, Predrág tanulmányozta Brook munkamódszerét, átvette metódusának sajátosságait és kialakította saját módszerét, különösen a színész-néző viszony megformálásának tekintetében.

https://jelenletfesztival.hu/improvizacios-technika/

COMMEDIA DELL’ARTE – a karakteralkotás és az improvizáció technikája

Előadó: C. Nagy István

C. Nagy István pantomimesként kezdte színházi pályáját. A Szófiai Színművészeti egyetemen tanított, amikor elkezdett foglalkozni a karakteralkotással. A színész munkájának egy új irányát találta meg a Commedia dell’arte figuráiban. A külső forma, a testtartás, a mozgás stílusa tapasztalatai szerint olyan erősen hatnak a színészre, hogy az ezek segítségével létrehozott figura önálló életre kel, improvizál. Persze ezt könnyű leírni, annál nehezebb elsajátítani. 4 óra csak arra elég, hogy megismertesse a módszert, megértesse – ez tanulható.

A Commedia dell’arte hatása máig eleven a drámaírásban és a színjátszásban is. Kialakulása során kölcsönösen hatottak egymásra az állandó karakterek, típusok (tipi fissi) kész, kiforrott jellemek és a cselekmény felépítését is nagyban meghatározták.  A színészek munkáját az előre betanult szövegrészek mellet, rögtönzött fogások egész sora segítette, melyeket az alkalomhoz illően variálhatott. Az előadás varázsa – miután a közönség nagyrészt ismerte a darabok tartalmát – kizárólag a színész egyéniségén, improvizatív készségén és tehetségén múlott.

A workshop végén az aktív résztvevőknek és nézőknek is lehetőségük volt kérdéseket feltenni.

https://jelenletfesztival.hu/commedia-del-arte-technika/

DEMIDOV MÓDSZER

Előadó: VADIM GUSEV – színművész, pedagógus, a nemzetközi Demidov Intézet végzős növendéke

A Sztanyiszlavszkij-módszer  megteremtője

Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij  – orosz színész, rendező és színigazgató. Elméletével és színészképzési módszerével alapjaiban változtatta meg a színjátszást.

Nikolaj Vaszilijevics Demidov, Sztanyiszlavszkij tanitványa, kollégája. Ő volt az, aki elsőként a Színész munkája című könyvet nyomdába szerkesztette. Később Sztanyiszlavszkij a módszerét továbbfejlesztette, azon kívül kialakította saját színészképzési módszerét, amely mestere tanításán alapszik.

Ennek a Demidov-módszernek a megismerését és gyakorlását ajánljuk fel a workshopunkra jelentkező kezdő, és hivatásos színészeknek egyaránt.
Sztanyiszlavszkij megalapítja 1898-ban a Moszkvai Művész Színházat, a színészképző iskolát Demidovra bízza.

Demidov módszerének a legfőbb jellemzője, hogy különleges színpadi etűdöket dolgozott ki, amelyek egyszerre fejlesztik a színész eszköztárának minden elemét. Ezek az úgynevezett Demidov – etűdök.

Nála a színésznevelés legfontosabb elemei:

https://jelenletfesztival.hu/demidov-technika/

CHUBBUCK TECHNIKA

Előadó: Adam Davenport

Adam Davenport a The International Acting Studio (TIAS) alapítója és művészeti vezetője. Belgrádi és budapesti stúdiójában közel 100 színész sajátította el a technikát, köztük: Jelena Gavrilović, Slaven Došlo és Anastasia Everall (Južni Vetar). Tanítványai Adam segítségével kaptak olyan nemzetközi produkciókban szerepeket, mint a The Crown a Netflixnél, valamint a Universal, a Sony, az Amazon Prime és a Legendary Pictures stúdióprojektjeiben.

Devenport a Yale Egyetemen végzett, tagja a National Alliance of Acting Teachers, és a balkáni régió egyetlen színésztanára, akinek képesítése van a Chubbuck-technika oktatására. 26 évesen ő volt a legfiatalabb rendező az „Acting Studio”-ban. Tíz éven keresztül dolgozott együtt az Oscar-díjas és Emmy-díjas Melissa Leóval, és kulcsszerepet játszott a 2011-es „A harcos” című film legjobb női mellékszereplőjének járó Oscar-kampányában is.

Ő kapta meg a Panavision New Filmmaker-díjat, Paul Thomas Anderson és Steven Soderbergh által megosztott megkülönböztetés első filmkészítési munkájuk során. Tagja a Screen Actors Guildnek, az Actors Equity Associationnek, a Television Academy-nek, a Recording Academy-nek Grammy-szavazóként és az Európai Filmakadémiának. Legutóbb Kate Hudson oldalán játszott az Üveghagyma című Netflix-filmben, amiért osztozott a Satellite Awards és a Critics Choice Awards legjobb együttes szereposztásért járó díján.

Ezen a workshopon az Oscar-díjas Chubbuck-technika színészi eszközeit ismerhették meg a résztvevők, ami előnyt jelenthet számukra castingokon angol és más nyelvű filmforgatásokon. A virtuális szereplő válogatások és saját magunkról készített felvételek száma a világjárvány kezdete óta az egekbe szökött. A casting rendezőket, ügynököket és producereket napról-napra egyre több színész által beküldött, több száz színészek által készített felvétel várja. Mitől lehetnek a magyar színészek versenyelőnyben, és hogyan tűnhetnek ki a nemzetközi mezőnyben az egyre telítettebb és telezsúfolt válogatásokon?

A résztvevők egy angol nyelvű filmből vagy televíziós műsorból kaptak feldolgozásra egy jelenetet, így készültek fel a workshopra.

https://jelenletfesztival.hu/chubbuck-technika/

"A színház mindenekelőtt az élet. Ez az elengedhetetlen kiindulási pont, és igazából csak az érdekelhet bennünket, ami az élet része, a szó lehető legtágabb értelmében. A színház az élet. Ugyanakkor nem mondhatjuk azt, hogy nincs különbség az élet és a színház között."